Alles wat je wilt weten over franchisen en ondernemen!, Franchise, Ondernemen

Waarom een franchise starten?

Droom je al langer over een eigen bedrijf maar weet je niet waar te beginnen? Heb je genoeg ondernemende kwaliteiten maar zou je wel wat hulp en begeleiding willen hebben? Heb je dan wel eens nagedacht aan een franchise formule? In dit artikel geven we je antwoord op de vraag: Waarom een franchise starten?

Wat is franchisen?

Bij franchisen zijn er twee partijen betrokken: de franchisegever en de franchisenemer

De franchisegever geeft de franchisenemer het recht om tegen een bepaalde vergoeding een onderneming met dezelfde handelsnaam te exploiteren.

Je hebt dus een eigen onderneming maar kan het merk voeren van een reeds bestaand bedrijf. Grote bedrijven die hun filialen franchisen aan franchisenemers zijn Jamin, McDonalds, Subway of Etos. Zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen waarvan je waarschijnlijk niet eens wist dat die aan franchise formules doen.

Waarom een franchise starten?

Zeker in markten waar de concurrentie hoog is is het extra lastig om een nieuw concept van de grond te krijgen. Probeer je maar eens te onderscheiden als patatzaak als je al een McDonalds op de hoek hebt en een Kwalitaria op het plaatselijke winkelcentrum. Start je echter een franchise formule van één van deze gevestigde namen dan heb je al een streepje voor.

  • Je lift mee op de naamsbekendheid. In eerste instantie bij jouw (potentiële) klanten omdat het merk al bekend is. Je hoeft jezelf dus niet meer zo hard te bewijzen. De kans dat ze al bekend zijn met kwalitaria en McDonalds is aannemelijk
  • Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden. Het hoofdkantoor geeft jouw richtlijnen en hulpmiddelen die passen bij het concept en die al vele jaren werken. De kans dat jehiermee de fout ingaat is dus nihil
  • Focus op kwaliteit. Jij kunt je richten op je sterke kanten en kan hulp inschakelen voor gebieden waar je minder goed in bent.
  • Minder financiële risico’s. Uiteraard moet je hard werken om een succesvol bedrijf neer te zetten. Het is echter binnen jouw franchise concept al bewezen dat dit kan. Het risico wat je financieel neemt is dan dus ook minder groot

Hoe werkt een franchise?

Er zijn twee hoofdvormen van franchise

  1. Hard franchise. Zoals de naam al suggereert liggen er gedetailleerde afspraken vast over de bedrijfsvoering. Het concept, de marketing, het assortiment en de producten liggen vast en hiervan kan niet worden afgeweken. Je hebt als ondernemer minder inbreng dan bij een soft franchise
  2. Soft franchise. Bij deze vorm liggen er minder ‘regels’ vast. Je hebt meer vrijheid voor het inkopen van producten of minder strakke vestiging eisen.

Wat kost een Franchise?

Wat een franchise starten kost verschilt sterk per onderneming. ‘Koop’ je alleen het merk of heb je een bedrijfspand nodig? Doet het hoofdkantoor jouw marketing of doe je dit zelf? Per formule kunnen de verschillen enorm oplopen. Waar je redelijkerwijs vanuit kan gaan is dat je te maken krijgt met:

franchise starten

  • Een instapfee
  • Commissie of royalty over de omzet die je draait
  • Onderhoudskosten of marketingkosten
De instapfee beginnen bij ongeveer € 3000,- en kunnen oplopen tot €75000,-
Afhankelijk van het bedrijf en de klandizie je hierbij ‘krijgt’ hoef je je hierdoor niet door laten afschrikken. De omzetverwachting is meestal naar ratio van het instapbedrag.

Wil je dus ondernemen maar neem je liever minder risico om met een geheel nieuw merk te starten? Laat je dan eens goed informeren en lees je in wat de mogelijkheden zijn en merk of een franchise starten voor jou is weggelegd!